Sivut

sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Irtovuoro Demarilla 23.11

- En meinannut millään saada välistävetoa toimimaan Utulla, olin aina myöhässä ja pelkkä vastakäsi ei tosiaan riitä kokemattoman ja kiihkeän koiran kanssa. Sitten kun aloin kunnolla kääntää myös rintamasuuntaa alkoi homma toimia. Utun toistonkestävyys on agilityssä kyllä ihan mieletön, ja mä oon enimmäkseen myös muistanut panostaa siihen että koira saa iloisesti palkan silloin kun mä teen väärin.

- Utu keksi, että jos este on yli 50 senttiä korkea, siitä on helpompi mennä alitse. Nyt tosissaan sitten treeniä jo ihan isojen koirien estekorkeuksilla ja hyppytekniikkaa! Yhdellä onnettomalla hypyllä palkkasin epähuomiossa alituksen, eikä meinattu saada koiraa siitä millään yli vaikka viritettiin parhaimmillaan neljä rimaa ristiin varsinaisen riman alapuolelle. Koira puski rimat kaulassa palkatta siitä läpi varmaan kolmesti koska ei haittaa ja on niin hiton hauskaa vaikka vaan hengittäis...

- Hyppy lähti yhden tehosession jälkeen sujumaan ja merkattuani erään hyvän pätkän suullisesti, koira palkkasi itsensä kepeillä jotka sattuivat olemaan linjassa hypyn kanssa. Se haki oikean sisäänmenovälin hienosti ja pujotteli täysin tyynesti kepit loppuun asti ja meni vielä seuraavaan putkeen samalla kun mä odottelin suu auki siellä toisessa päässä hallia. Mä oon jotenkin kuvitellut että suora lähestyminen on sille vaikea ja että mun pitää olla aina siellä keppien alkupäässä avustamassa, mutta sehän meneekin paljon paremmin kun mä jään suosiolla kauemmas ja annan sen hoitaa itse sen mitä sille on opetettu. 

-  Kaikenkaikkiaan enemmän luottoa koiraan. 

- Otin noutokapulan halliin mukaan Utun toisen pätkän aluksi ja tehtiin pari hyvää ja iloista noutoa. Laskin kapulan tavaroideni sekaan kentän reunalle, ja kun palasin takaisin miettimään että mistä kohtaa lähdetään jatkamaan sainkin yhtäkkiä kapulan käteeni. Kiitin, vein takaisin ja ehdin hädintuskin pois kapulan luota kun Utu taas jo toi sitä, että hei sä unohdit tän tonne. Sen jälkeen kun Utu lähtöluvan saatuaan lähtikin hakemaan taas kapulaa, päätin että nyt se menee piiloon. Ja tää oli se koira, jonka palautuksen nihkeyden kanssa tehtiin tossa hetki aika huolella hommia..

- Se kapula jäi tietty sinne halliin... Käyn huomenna ohi ajaessani katsomassa että oisko se jollain ilveellä edelleen siellä, mutta tilasin kuitenkin jo uuden 250 grammaisen puukapulan samalla kun tilasin Utun hartaasti odotetun joululahjan eli Back On Trackin verkkoloimen, joka oli Peten koiratarvikkeen nettikaupassa alennuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti