Sivut

lauantai 19. toukokuuta 2012

Syväanalyysia

Oon yrittänyt kartoittaa meidän tilannetta rallyn suhteen tankkaamalla noita alokasluokan kylttejä ja pohtimalla itsekseni mitkä meillä on hanskassa ja mitkä ei, joten kirjoittelen nyt niitä ihan konkreettisesti ylös että voin jatkossa seurata miten tää homma lähtee käyntiin.

 Käännös oikeaan sujuu varsinkin hyvällä vireellä ihan saumattomasti. Käännös vasempaankin on hyvä, vaikkei niin nätti kuin oikeaan. 270 asteen oikea käännös pelittää samaan tyyliin, mutta kun samat asteet pitäisi mennä vasemmalle niin koira jää vähän kömpelösti ikään kuin mun väliin. Täyskäännös oikeaan on täydellinen, vasen täysi katastrofi. Tää on oikeastaan niin huono että jonkun pitäisi tulla näyttämään mulle kädestä pitäen miten tää oikeasti menee. Pitäisi seuruuttaa vaan vasemmalla puolella alati pienenevää kehää jotta paikan haku muuttuisi koiralle luonnollisemmaksi. Tosi tyypillisiä tottelevaisuuslajien harrastajien ongelmia siis so far, ah aina niin pelottava vasen.


Sen sijaan vasen täyskäännös, joka on siis hämmentävästi eri kyltti kuin täyskäännös vasempaan, on meidän lähestulkoon bravuuri. Koira vois toki joo olla vähän tiiviimmin mussa kiinni, mutta tää on kyllä yksi varmimmista vähänkin haastavimmista. Mulla on tässä pieni käsiapu jota en ole oikeastaan kokenut edes tarpeelliseksi häivyttää kun se kuitenkin sallitaan. 360 käännökset menee aika kivasti jopa vasemmallakin muutamalla apuaskeleella.


Vauhtia muuttavat kylti on kohtuu hyvin hanskassa, tosin hitaassa tahdissa koira alkaa helposti jätättää. Nopeuden lisääntyessä ei mene niinkään edistämiseksi mutta jos koira on tarpeeksi kuumentunut saattaa se hypähtää kerran tai pari. Seuruuta eri nopeuksilla tulee siis lisätä treeneissä. Askel oikealle on ihan ok-hyvä, oon itseasiassa opettanut tähän ihan käskysanan jotta koira osaisi ennakoida tilanteen paremmin. Spiraalit menee kivasti koiran osalta, mutta mulla on näissä toisinaan ongelmia. Ensinnäkin mulle tuli täysin yllätyksenä että sekä näissä että pujotteilussa saattaa olla koetilanteessa "härötörppöjä" eli radalla on ylimääräisiä törppöjä joiden kiertämisestä seuraa virhepisteitä. Nyt pitää alkaa opetella laskemaan kolmeen ja neljään. Lisäksi mulla on ollut tapana alkaa vähentää kierrettäviä törppöjä väärään päähän, tää vaatii yllättävän paljon ajattelemista.



Koira eteen, vasemmalta / oikealta sivulle (istu) osuudet hoituu käsiavulla. Koira lähtee tosi näppärästi sivulta vauhdista mukaan varsinkin tullessa vasemmalta sivulle. Eteen - käskyn opettaminen taas menee seuraavan pennun ajan koittaessa ehdottomasti things to do first - listalle, koska se on vaatinut yllättävän paljon töitä eikä meinaa vieläkään sujua niin hyvin kuin pitäisi. 1 askel, istu, 2 askelta, istu, 3 askelta, istu kyltti on ihan perusjuttuja, koira on vaan niin tottunut laskemaan perseen penkkiin joka välissä että oon alkanut painottaa istumista silloin kun se oikeasti vaaditaan enkä antaa koiran arpoa että haluanko sen perusasentoon vai en (Capt. Obvious to the rescue, mutta tääkin on asia jota ei tule niin herkästi ajatelleeksi). Sama kuvio ohjaajan peruuttaessa ja koiran tullessa eteen tökkii semisti ensimmäisellä askeleella jossa koira tuppaa jäädä seisomaan. Oon itse kyllä epäjohdonmukaisesti hämmentänyt tätä käskyä korjaamalla koiraa match showssa ottamalla askeeleen taaksepäin ja antamalla seiso - käskyn jos takapuoli meinaa laskeutua, joten koira on yhdistänyt sen että kun eukko peruuttaa niin minä nousen seisomaan. Tämän vuoksi oon yhdistänyt rallyn liikkeeseen eräänlaisen signaturekäsimerkin jolla yritetään paikata tätä sekaannosta. Lisäksi korkea vire johtaa helposti siihen että koira astuu herkästi varpaille, käskyn ajoittamista pitää siis pohtia.

Ilokseni voin kyllä todeta että loput kuusi kylttiä ovat niitä perusvarmoja. Istuminen, maahan meno niin liikkeestä kuin istumisen kautta sekä koiran kiertäminen sen odottaessa eri asennoissa - kaikki menee. Ihan hyvin siis menee ottaen huomioon että tutustuttiin lajiin vasta maaliskuussa, ainakin näin mä sallin itseni ajatella. Nyt meidän kehitykselle olisi ensiarvoisen tärkeää alkaa treenaamaan kylttejä ratamuodossa ja mielellään jonkun sivullisen ottaessa videokuvaa. Kesästä näyttää tosin tulevan niin kiireinen että en tiedä uskallanko sittenkään luvata meille virallisia vielä syksyksi, alkutalveksi kylläkin ehkä. Tai mistä sitä tietää jos mä vaikka saisin tosissani aikaiseksi, harmi vaan että treenikaverit ovat enimmäkseen täällä Tampereella. No, pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti