Sivut

lauantai 4. toukokuuta 2013

Lucky Number 2

Tässä harrastuksessa on varsinkin mulla ajoittain sellaisia hetkiä että se tuntuu ottavan niin paljon enemmän kuin se antaa. Eikä kyse ole oikeastaan edes rahasta tai aina ajastakaan, vaan henkisestä pääomasta. Ensimmäisen kisadebyyttini tein kohta vuosi sitten Koirakoutsin ulkokentällä kun avattiin rally-tokon alokasluokka, ja vaikka mä en enää oikeastaan edes muista miltä se silloin tuntui, oon mä varma että mua oksetti silloinkin. 

No, nyt mua oksetti kuukauden. Itse ilmoittamista ei onneksi ollut aikaa pohtia, kotiseura järjesti tutulla kentällä kohtuuhintaisen kokeen johon varmasti olisi tilaa, treenikaveri ilmoitti aiemmin lajiin perehtymättömänä oman koiransa joka tarvitsi positiivista kisakokemusta ennen käyttäytymiskoetta ja mä ajattelin että nyt saa sitten puolentoista vuoden ei-kun-joo-kun-jahkailu loppua. Mehän mennään tokokokeeseen, perkele. 

Liikkeet tuolla koiralla on olleet kisakunnossa ikuisuuden, joten kuukausi opeteltiin käsittelemään virettä ja etsittiin sitä vieläkin parempaa tapaa palkata ja pitkäkestoisen suorituksen rakentamista. Millä saa koiran suorittamaan kuusi perättäistä liikettä niin että vire ei kättelyssä ammu läpi katosta, mutta kestää kuitenkin kohtuullisena kokeen loppuun? Mikä se juttu on Mökölle? Koiran moottori on kuitenkin samaa kokoluokkaa kuin mun 1,3 litraisessa Nissan Micrassa, se on täysin opportunisti eikä erityisesti tähtää toiminnallaan miellyttämään mua. Lelupalkka ei kokeenomaisessa suorituksessa tule kysymykseen, edes agilityssä palkatessa saaliskaan ei aiheutta koirassa mitään muuta reaktiota kuin "Joo, tonne se meni, how about no". Ruoalla se oli rakennettava - eikä koira ole edes erityisen ahne. Jep, tän koiran kanssa mä haluan ehdottomasti harrastaa tavoitteellisesti kolmea eri lajia. Kieltämättä suurimman osan ajasta mulla on sellainen olo että heti kun mä saan tän BH-tottiksen kuntoon niin meen itte neulan silmästä voltilla. 

Tuomarina tänään toimi Riitta Räsänen, aloitettiin luoksepäästävyydellä jota ennen tuomari totesi että hän ei ota teitä tuonne seisomaan ja jännittämään kun koirat yrittävät tehdä paikkamakuuta joten paikkamakuu olisi tänään viimeisenä. Meidän vuoro oli toisena vähän kuten mä olin toivonutkin, kehään ei tarvitsisi mennä ensimmäisenä mutta siellä ei ainakaan tarvitsisi olla viimeisenä. Ja tänään meillä meni näin.

Luoksepäästävyys 10 - Koiran mikrosiru skannattiin ensimmäisen kokeen kunniaksi heti aamulla ennen koetta ja tuomari kävi rapsuttelemassa Mököä juoksujen tarkistuksen yhteydessä, joten kun istuttiin rivissä tehokkaina koira keskittyi katselemaan mua eikä oikeastaan reagoinut tuomariin mitenkään. 

Seuraaminen kytkettynä 7½ - Mä sain aika paljon läksytystä siitä etten antanut koiralle tarpeeksi aikaa reagoida mun pysähtymiseen. Liinakin oli turhan lyhyellä ja siihen kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota. Käännökset olivat mun mielestäni aika löysiä, mutta niitä ei kommentoitu. Paikka seilasi vähän. Seuraaminen on ollut aina se meidän heikoin liike koska Mökö paineistuu siinä herkästi, ja kun muutenkin pelotti pirusti niin ei ainakaan parantanut. Arvio oli mun mielestäni ehdottoman realistinen ja vähän laskeskelinkin että tuon verran meidän pitää seuruusta ottaa. 

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 8½ - Koira irtosi vähän sivusuunnassa lähdössä, mutta paransi kuitenkin ennen liikkurin ohjetta. Meni maahan kuulemma oikein hyvällä tekniikalla, mutta hitaasti. Mä olin tyytyväinen, Mökön työskentely ei ole täpäkkää eikä mulla ole aikomustakaan sitä sellaiseksi hioa.

Luoksetulo 8 - Koira empi ensimmäisen kutsun jälkeen kuten pelkäsin, joten kutsui turhan nopeasti uudestaan sillä koira lähti tulemaan samalla hetkellä kun avasin suuni. Muuten ihan oppikirjasta, suoraan ja ripeästi sivulle. Tuomari ehdotti että jatkossa käyttäisin sekä koiran nimeä että luoksetulokäskyä, ilman "pilkkua tai pistettä" se kun ei mene kaksoiskäskystä. Tää ehdottomasti korvan taakse, täysi kymppi olisi ollut muuten.

Seisominen seuraamisen yhteydessä 9 - Tää on aina ollut meillä hirveän vahva ja hyvä liike, ja ihan tuttuun tyyliin meni. Jotain perusteluita pistevähennykselle tuli, mutta mä en kuollaksenikaan enää muista mitä. 

Seuraaminen taluttimetta 7½ - Seurasi mun mielestä hieman paremmin ja mä jopa ensimmäisellä pysäytyksellä skarppasin ja tarjosin koiralle mahdollisuuden istua hyvään perusasentoon, mutta liikkeen lopussa täpäytin jalat yhteen ja koira istui turhan eteen. Ja taas läksytystä, ansaittua sellaista. 

Estehyppy 9½ - Olisi ollut täydellinen jos koira ei olisi esteen ylitettyään syventynyt hetkeksi nuuskimaan maata, ei siinä. 

Paikkamakuu 9½ - Meni vierellä maahan hitaasti ja hieman empien. Makasi hienosti ja rauhallisesti hyvässä asennossa vaihtamatta lonkalle. Vilkuili vähän parkkipaikalla liikkunutta autoa.

Kokonaisvaikutus 8 - Saman arvosanan antaisin itse meille koirakkona. Koira tekee suhteellisen matalassa vireessä, mutta kaikki liikkeet suoritetaan varmasti. Ei arvokisatasoa, muttei missään tapauksessa huonoa.

Yhteispistemääräksi haalittiin 169,5/200 ja tulokseksi siis ALO1. Ynnäilin ennen paikkamakuuta ja kokonaisvaikutuksen julistamista että saldo oli sillä hetkellä 130 paremmalla puolella ja laskeskelin että jos seiska saadaan kummastakin niin tehdään ykkönen, ja tehtiinkin sitten vielä vähän paremmin. Koira jaksoi varsin hyvin koko kokeen, olin itseasiassa vähän yllättynyt että viimeinen seuruu tuntui aiempaa paremmalta vaikka alla oli niin monta liikettä. Ja miten se kesto taattiin? Ruokkimalla koiraa kulunut viikko ensin hyvin kevyesti ja lopulta paastottamalla, ja jättämällä liioitellun suureleisesti autoon kupillinen kissanruokaa ja nappulaa. Mökö kun ei elefanttien tapaan unohda. 

Ykköstulos oli positiivinen yllätys, mä kun olin muutama kuukausi sitten vielä ihan varma ettei tokossa kisaaminen tule pitkään aikaan jos laisinkaan ajankohtaiseksi. Seuran treeniporukoita on kyllä jälleen kiittäminen, mun koiraharrastus olisi kyllä ihan eri tolalla jos ei olisi noin hyvää tukiryhmää. Nyt Mökö siirtyy ainakin kuukauden mittaiselle tauolle jonka aikana ei tehdä tottistakaan, Utu saa treenata seuruuta ja eteen tuloa valvonnan alla. Kesällä tehdään TK1!

1 kommentti:

  1. Hieno rivi, aivan valtavasti onnea! :) Mulla on muuten hyvä vinkki tuohon seuraamisen keston parantamiseen, yritetään nyt nähdä ja reenata joku päivä!

    VastaaPoista