Sivut

keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Mököstäkö BH?

Mä olen leikkinyt tässä kevään mittaan ajatuksella, että menisin tuon koiran kanssa BH-kokeeseen. Tokikaan meitä ei palveluskoirahommiin lasketa vaikka koira osaisi juoda teetä pikkurilli pystyssä ja keskustella brittiläistä small talkia, mutta jo senkin puolesta voitaisiin mennä että sitten me oltaisiin hyvin käyttäytyviä koirakansalaisia ihan virallisesti. Eikä koulutustunnuksista haittaakaan ole uutta pentua etsiessä. Aluksi tähtäsin kesään 2013, mutta ajattelin että jos meidän kurssijärjestäjällä alkaisi valmistava kurssi syksyllä niin voitaisiinhan me mahdollisesti kokeilla jo talvella, mikäli saataisiin pari juttua ensin kuntoon.

Kokeen B-osio mua juuri huoleta. Henkilöryhmästä selvitään varmasti, polkupyörät ja autot on koiralle myös täysin yhdentekeviä. Toiset koirat tuota kiinnostavat siinä määrin että kovasti tuijottavaa tai haukkuvaa koiraa katsoo ohituksen ajan mutta ei pyri luokse. Yksin kytkettynä jääminen tuskin tuottaa ongelmia, saattaa vaihtaa asentoa istuma-asennosta makuulle jne. mutta se lienee sallittua. Juoksijat, rullaluistelijat ja muut tien kulkijat on arkipäivää, eihän me missään pellossa eletä.

Seuruuttaminen mua ahdistaa kummassakin osiossa. Meillä on aina ollut jossakin määrin vireongelmia varsinkin seuraamisessa ja se pitäisi saada treenattua varmaksi myös kaupunkiolosuhteissa, koska mä olen säästänyt totiset suoritukset aina treenikentille ja halleille enkä koskaan vaatinut arkitottelevaisuutta parempaa suoritusta ns. normaalissa elämässä. Olen tosin kuullut tarinoita jätättävistä koirista jotka ovat läpäisseet testin sekä myös tarinoita koirista joiden koe on reputettu "vietittömästä seuraamisesta". Ilmeisesti tuomarilla on tässäkin lajissa väliä. Oli miten oli, tää tarvii hoitaa.

Rally-toko on onneksi hoitanut suurimman osan muista tottelevaisuusosion kohdista. Mun suureksi ilokseni vasemman täyskäännöksenkin saa nykyään vaihtoehtoisesti suorittaa niin että koira kiertää ohjaajan oikealta - eli just sillä samaisella rallyn alokasluokan liikkeellä jota just hehkutin että jee enpä häivytä käsimerkki kun ei se haittaa. Joo... Taidan sittenkin häivyttää. Ja edelleen vaan sitä seuruuta eri nopeuksissa. Eteentulo luoksetulon yhteydessä on kyllä ihan puolivalmis vielä kuten koko eteentulo ilman käsiapua yhtään mistään, mutta ei tää musta ihan mahdottomalta vaikuta. Henkistä kypsyttelyä koira ei musta vaadi, tää on ennemminkin nyt mun hallussa.

Taidan siis napauttaa meidät kurssille ja kuulla mitä jollakulla kokeneemmalla olisi sanottavaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti